شرکت فرآورده های فولادی

شرکت فرآورده های فولادی

کات وایر فولادی

شرکت فراورده های فولادی به عنوان اولین تولید کننده محصولات کات وایرفولادی در داخل کشور، مفتخر است که محصولات خود را مطابق با استاندارد بین المللیSAE J441   تولید و در اختیار مشتریان محترم قرار دهد. محصولات تولیدی این شرکت از نوع کات وایر فولادی با سختی و مشخصات مکانیکی استاندارد تولید می گردد.
کات وایر کاربرد وسیعی در فرآیند بلاستینگ و خصوصا شات پینینگ دارد. چنانکه از نام آن مشخص است، این مواد شامل قطعات بریده شده از سیم های فلزی میباشد. در این روش سیم های فلزی از طریق فرآیند برش در اندازه های مشخص و مطابق با استاندارد بریده میشوند.  امروزه این نوع محصول عموما در سه شکل متفاوت تولید میشود. حالت اول همان شکل اولیه قطعات بریده شده از سیم میباشد که استوانه ای  شکل بوده  ، دارای لبه های تیز میباشد و  سرعت  تمیزکاری  بالایی دارد . این  محصول  کات وایر  نرمال یا  معمولی C C W  Cylindrical cut wire نامیده می شود 
حالت دوم تولید، شامل محصولی است که لبه های  تیز آن را از بین برده اند. این محصول به دلیل عدم دارا بودن لبه های تیز در مواردی که خشن کاری سطحی مورد نیاز نباشد کاربرد بیشتری دارد. در این حالت محصول تا حالت نیمه گرد و گرد شده  کامل قابل تولید است. در این حالت قطعات بریده شده از سیم با انجام فرآیند مخصوص به گونه ای تولید میشوند که دارای سطوحی گرد و ساچمه ای می باشند. این محصول کات وایرگرد شده SCCW یا (Spherical conditioned cut wire)  نامیده می شود. در این حالت معمولا محصول با کیفیتهای مختلف قابل تولید است که معمولا در سه درجه کیفی تولید می شود. در حالت اول تنها  لبه های تیز حذف می شود و درجه کیفی G1  نامیده میشود. در حالت بعدی محصول تحت عملیات گرد سازی بیشتر قرار می گیرد و درجه کیفی G2 نامیده می شود و در نهایت محصول بصورت کاملا گرد شده تولید می گردد که درجه کیفی G3 نامیده میشود.(مشابه شکل 1)

1_20171224_105337
شکل 1: حالتهای مختلف تولید کات وایر (از راست به چپ: الف: استوانه ای ب: G1   ،  G2،  G3)

طبقه بندی محصول کات وایر:
تفکیک و طبقه بندی محصول کات وایر مطابق با اندازه های استاندارد بین المللی انجام می شود که یکی از مهمترین استانداردها در این خصوص استاندارد  SAE J441  می باشد. مشخصات کات وایر در این استاندارد از لحاظ اندازه  به شرح جدول 1 می باشد.
 1_20171224_105831  
محصولات کات وایردر مقایسه با ساچمه های تولید شده از روش ریخته گری دارای خواص ویژه ای هستند که عبارتند از :
1-قابل تولید از انواع آلیاژ های فلزی مثل فولاد، آلومینیوم، مس ،..... می باشند.
2-چنانکه ذکر شد محصولات کات وایر از سیم تولید می شوند. سیم های فلزی که ماده اولیه تولید کات وایر محسوب می شوند، خود از روش کشش ساخته می شوند. بنابراین محصولات کات وایر در مقایسه با ساچمه های ریخته گری شده دارای یکنواختی در خواص فیزیکی و مکانیکی شامل سختی، چگالی و ساختار بلوری می باشند. خاصیت یکنواختی در مشخصات، مهم ترین مزیت محصولات کات وایر نسبت به ساچمه های فلزی میباشد.
3-این نوع مواد در حین کار خرد یا شکسته نمی شوند. بلکه به تدریج ساییده شده و کوچک تر میشوند تا زمانی که از اندازه استاندارد خارج شوند. بنابراین کنترل ترکیب در این نوع محصولات بهتر انجام میگردد و از یکنواختی بالاتری برخوردار هستند. ضمن آنکه گرد و غبار کمتری نیز در حین فرآیند تولید مینمایند و میزان مصرف آن در مقایسه با ساچمه و گریت کمتر بوده و از عمر ودوام بالاتری برخوردارند.
4-به دلیل روش تولید آن که از طریق برش سیم می باشد، قابل تولید در اندازه های کاملا مشخص و دقیق هستند. درحالی که در روش تولید ساچمه از طریق ریخته گری محدوده قطر ساچمه های تولیدی متنوع میباشد.
 
5-به دلیل روش تولید، محصولات کات وایر فاقد عیوب ریخته گری مثل حفره های گازی و انقباضی و عیوب بلوری می باشند و از ساختار کریستالی و اندازه دانه های یکنواخت تری نسبت به محصولات ریخته گری برخوردارند.
6-آلودگی های سطحی به جا مانده بر روی قطعات در روش استفاده از محصولات کات وایر کمتر از ساچمه های تولید شده از روش ریخته گری می باشد.
جدول 2:  مقایسه خواص ساچمه های ریخته گری شده و کات وایر 1_20171224_105912  
با توجه به موارد فوق کاملا مشخص است که از کات وایر می توان در تمیزکاری انواع قطعات ریخته گری و ... استفاده کرد.  علاوه بر کلیه موارد فوق که کات وایر را ماده مناسبی برای تمیزکاری و شات بلاست انواع قطعات صنعتی قرار داده است، سطح گرد و خواص یکنواخت محصولات کات وایر گرد شده(G3)، این مواد را به بهترین ماده انتخابی برای افزایش عمر خستگی قطعات در فرآیند شات پینینگ تبدیل نموده است.
شات پینینگ یکی از روشهایی است که امروزه در صنایع پیشرفته جهت افزایش طول عمر قطعاتی که تحت تنش متناوب هستند بکار می رود. بسیاری از قطعات مصرفی در صنایع پیشرفته هوا فضا و خودروسازی همچون فنرها، میل لنگ ها، چرخ دنده ها، سوپاپ ها، دیسک ها، پره توربین ها، کمپرسورها، شاتون ها و ...، تحت سیکل های متناوب اعمال نیرو می باشند. اعمال تنش های فشاری و کششی متناوب و تکراری در این نوع قطعات یکی ازمهمترین عوامل شکست ناگهانی آنها محسوب می شود. یکی از روش های افزایش عمر این نوع قطعات(تا حدود ده برابر)، انجام کار سرد و تولید تنش های پسماند فشاری در سطح آنها است. به منظورتولید تنش های فشاری در سطح یک جسم با هر ابعاد و هندسه ای، از عملیات شات پینینگ استفاده می شود. دراین میان کات وایر گرد شده به عنوان بهترین ماده از لحاظ طول عمر، یکنواختی در خواص،تاثیر گذاری و .... برای این فرایند محسوب می گردد .
جنس و خواص کات وایرتولیدی شرکت فراورده های فولادی :
تولید کات وایر یکی دیگراز فعالیتهای شرکت فراورده های فولادی است که پس از چندین سال تحقیق و بررسی، درسال 1393 به مرحله تولید صنعتی رسیده است. با توجه به اهمیت و ارزش بالای این محصول در صنایع پیشرفته و خصوصا صنایع خودرو سازی و هوا-فضا این شرکت به عنوان اولین شرکت داخلی که اقدام به تولید این محصول نموده است، افتخار آن را دارد که توانسته است با تحقیق و جمع آوری اطلاعات علمی روز دنیا و ساخت ماشین آلات با طراحی منحصر به فرد خود این محصول را به مرحله تولید داخلی برساند.
در حال حاضر محصولات کات وایر شرکت فراورده های فولادی، شامل کات وایر فولادی CW35 با سختی 60-52 راکول سی می باشد. مطابق با آزمایشهای انجام شده در داخل شرکت، عمر مفید کات وایر تولیدی این شرکت در حدود سه برابرساچمه با سایز معادل آن است که هر دو آنها تولید شرکت فراورده های فولادی می باشند.